onsdag 28 juli 2010

döma boken efter omslaget

Ibland när Linnea kommer hem till mej så frågar hon om jag köpte boken på grund av omslaget igen.
Det händer titt som tätt att jag gör just det. Köper en bok bara för att omslaget är så fint. Jag älskar nämligen att läsa böcker (och se på filmer) som jag inte har en susning om vad de kommer att handla om. Mycket mer spännande! För ofta så avslöjas alldeles för mycket av bokens innehåll på baksidan. Och det tar bort hela nöjet med läsningen enligt mej. Det här är mina favoriter ur bokhyllan. Är de inte fina? Jag hat-älskar denna! Man blir lite rädd och intresserad på samma gång. Där jag bodde förut fick den här stå ute i hallen på en hylla med ett värmeljus framför. Vissa tyckte den var läskig. Jag tycker den är toksnygg!
För övrigt så är den sjukt svår att ta sej igenom, jag köpte den för typ 8 år sedan och har nog bara läst ett kapitel i den ännu. Den här är bara så himla fin, och jag läste faktiskt början av baksidan. Men bara början, typ de två första meningarna. Själva handlingen är mörk och fängslande, och himla himla vacker på sitt egna sätt. Jag önskar att det fanns en fortsättning. Den här är superläskig. Och märklig. Men ruskigt bra, efter ett par kapitel var jag helt fast, och eftersom jag läste den när jag tränade så längtade jag nästan efter träningarna!
Den finns i pocketvariant med, men just då ville jag ha riktiga böcker, såna som man vill ha i bokhyllan, pocketböcker tycker jag är fula.
Har du någon gång köpt en bok för att omslaget var så fint?

2 kommentarer:

  1. Jag vill köpa Stalin's kossor för att omslaget är fint, men de säljer bara det omslaget jag inte vill ha!! Det finns tre omslag, och det jag vill ha verkar inte säljas.. Men jag skall köpa "ALLT" av Martina Lowden, den har guldsidor, och är jättefin på framsidan. Den har jag bara läst halvvägs, för det ärt 628 sidor, och den är lite tråkig efter 300 sidor. >:

    SvaraRadera
  2. o nej vad jobbigt, men oftast så repar sej ju böckerna och tar fart igen om man bara lyckas ta sej igenom det dåliga... men guldsidor är ju bara så superfint! den där stalins kossor får jag allt ta att kolla upp, låter spännande (:

    SvaraRadera