tisdag 19 juli 2011

bananmuffins

Igår bakade jag bananmuffins. Jag älskar de här muffinsen. Tycker ni om banan så bara måste ni testa att baka dem, de blir så saftiga!

Bananmuffins (ca 20 st.)

2 bananer (skalade och delade i bitar, gärna sådana som har blivit bruna och fula i skalet)
100 gram smör i kuber
2 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl gräddfil eller filmjölk (jag använde jordgubbsfil)

Sätt ugnen på 225 °
Blanda banan, smör och socker med en gaffel till en pösig smet.
Blanda de torra ingredienserna och vispa sedan ner i banan-smeten. Tillsätt gräddfilen/filmjölken.
Fördela smeten i muffinsformar och ställ dem på en bakplåt, eller använd en muffinsplåt.
Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter. Ha koll på tiden så de inte blir brända.
Njut.
Nu ska jag ta tag i disken av allting som jag ännu inte hunnit plocka upp ur kartonger och in i köksskåpen. Det är en hel del som måste diskas, det här är långt ifrån allt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar