torsdag 24 februari 2011

7 timmar i tallinn

Ni vet att jag åkte till Tallinn förra helgen. När vi lämnade färjan på lördagsförmiddagen för att gå in mot gamla staden gick vi förbi ett såhär häftigt hus. De hus som kanske skulle renoveras snart och frös lite i vinterkylan (hela 26 minusgrader där!) hade fått kläder med uppritad husfasad på. Jag måste säga att det här huset såg himla spännande ut. Det märkligaste i Tallinn var nog ändå deras oerhört få övergångsställen, eller som vi ansåg det, deras över-spring-ställen. Det fanns en fyrfilig gata som vi skulle korsa. En timer räknade ner hur lång tid man hade kvar att ta sig över till andra sidan på, den startade på 22 sekunder. Då tänkte jag på stackars mormor eller farmor som nog skulle behöva åtminstone fyrdubbla den tiden för att komma över gatan om de hade varit med. Vi hittade en marknadsplats med platsbyggda marknadsstånd. Där fanns massor av stickade tröjor, vantar, sockar och halsdukar i olika varianter. (Som ni också kan se så var inte alla platser tagna, faktum var att kanske bara 10 procent var det) Med tanke på att vi frös så mycket hela bunten så undrade vi lite hur tusan de bar sig åt för att klara av att stå utomhus tillräckligt länge för att få något sålt. Vi hittade det sötaste huset. Härligt ljust grönt. Det skulle jag velat gå in i och se hur det såg ut. Fint med gamla hus. Vi hittade den märkligaste skobutiken, ingången hade de halvt blockerat med butiksinredningen, men fick gå in i sidled. Skorna som mamma håller i på bilden blev mina favoriter. Det var oerhört vackert med klart väder.
Men som vi frös, alla var stelfrusna och hälften av oss hade valt helt fel skor. Vi var tvungna att värma oss. Så vi gick in på McDonalds som ni kan se här på bilden, Kaj och jag ville beställa varm choklad. Men hon som tog beställningen sa att hon inte trodde att det räckte till två. Det tyckte vi lät konstigt. Vad menade hon? Kaj offrade sig och beställde kaffe istället, åtminstone något varmt tänkte han. Även om det ju är sjukt äckligt. När jag började dricka av chokladen förstod jag varför hon sagt sådär konstigt. Jag fick varm choklad... som i varm chokladsås. Inte så vidare värst gott. I Tallinn finns en mur, utmed den fanns ytterligare marknadsstånd. Med i princip exakt samma saker hela vägen. Något tråkigt. Kaj murade in sig så långt han kunde i jackan. Och vi tittade på fler fina gamla slitna hus. Mamma hade blivit tipsad om en restaurang. Vi tyckte att det var för mörkt där, men hade hört att det hörde en butik till restaurangen. Så vi gick dit och hittade detta fantastiska. Massor av kryddor, glaskrus, korgar, dricksglas, oljor, keramikkrus och annat vackert. De hade dukat upp ett bord i den lilla trånga butiken, sanslöst fint. Vi åt på restaurang och medan vi väntade på att maten skulle komma så gjorde vi upp notan, från gårdagens middag, mellan oss. Jag bad om te till maten eftersom det var så ruskigt kallt. Vi fick till och med sitta med jackorna på vid middagen på grund av kylan. Personalen hade flecetröjor att arbeta i. Kaj och jag beställde oxfilé, otroligt gott. Sedan var vi klara och gick därifrån. Söta syster Louise. Många små fina gator fanns det att upptäcka, men vi sparade väldigt många till ett framtida, lite varmare besök. Här har ni typ den enda bilden som togs på mig under helgen, jag i vit jacka, till vänster om mig har vi Kaj, sedan mamma och hennes särbo Willy. Malin valde att hångla loss med en gigantisk istapp. Stor stor kyrka av något slag, som vi inte kunde reda ut vilken religion den tillhörde. Vi gick in för att värma oss åtminstone lite lite grann. Vilket visade sig vara nästintill omöjligt, är någon gammal byggnad i Tallinn egentligen isolerad? Stackars de som jobbade där. Sen hade vi tröttnat på det kalla, stack till ett stort varuhus, jag fyndade mysbyxor, sedan var det dags att bege sig mot båten. På vägen hittade vi en butik som sålde frisör och manikyrprodukter. Vi gick in en snabb snabb sväng. De sålde OPI:s nagellack. Jag köpte fyra stycken! Ska visa snart.
Sen åkte vi hem. Väldigt trevlig liten resa och minivisit i Tallinn.

5 kommentarer:

  1. Tack syster för en jätte trevlig resa! Hoppas vi gör om det någon gång, men kanske när det är varmare. :) tycker förresten att designen funkar bra, men rubriken borde inte vara lila ;) puss puss / louise

    SvaraRadera
  2. Många fina bilder :) Ser ut som ni hade det bra, men kallt!

    SvaraRadera
  3. Louise: ja självklart får vi göra det. Härligt att höra. Men vilken färg skulle jag ha då tycker du?

    Linda: tack (: Jag ska nog hålla mig från resor när det är kallt i fortsättningen, om jag inte reser till ett soligt och varmt land.

    SvaraRadera
  4. mysigt! synd att vi åkte förbi varann lite haha, åkte ju till lettland förra lördagen^^ jättefina bilder!

    SvaraRadera
  5. ja verkligen, men lettland är ju fantastiskt! Såg att ni hade varit där (: tack så mycket!

    SvaraRadera