fredag 26 november 2010

saker

Ni får ursäkta dåliga bilder med tråkigt ljus. Fick jag som jag ville skulle jag ha en egen fotostudio. Men ja, jag har varken kunskapen eller ekonomin till att skapa en sådan.
Min höstfavorit, lång skön flanellskjorta med armbågslappar. Skjorta som mamma hade på 70-talet. Älskar den. Trasiga jeans som jag fyndade på bikbok någon gång förra året.
När jag har möjlighet att köpa nya kläder igen (och har lyckats träna mig till en mer vältränad figur) tänker jag att bara köpa oversizade tröjor och tajta jeans. Kanske är på väg ut, men det är så snyggt. Stor rund vas från IKEA, blev sjukt överraskad faktiskt, den är fin. Härlig klocka med timer från Åhléns. Marimekko-skål fylld av julgranskulorna jag skrev om tidigare. Jag har flera sådana här skålar, men den röda är min favorit. En urgullig lite ledsen älg med sverige på rumpan. Hittade den på turistbyrån här i industrilandskapet för typ 30 kronor. Den har magneter i klövarna och har följt mig i drygt fyra år nu skulle jag tro. En hjort från en turistshop i Peurunka i Finland. Fick den av Kaj och hans pappa. En parfymflaska skulle jag tro att det är. Såg den i Venedig, blev kär, den var helt enkelt tvungen att följa med hem. En ljusstake i mörkt mörkt blått glas, rätt hög faktiskt, som ett litet ljusmonument. Den är fin. Skor som ser väldigt låga ut men som känns ruskigt höga. Tusen gånger snyggare på, har dock varken assistent, stativ eller fjärrkontroll för att underlätt vid en sådan fotografering. Får återkomma på den punkten. Stol från mormor. Hon skulle flytta och undrade om jag ville ha den där. Hennes katt musse låg här jämt. Jag sa nej först. Tyckte den var ful. Men sen test-satt jag den, och jösses! Den stolen alltså, jag älskar den inifrån och ut, trots slitet tyg med trådar som sticker ut överallt. Kanske är det det som är det mest charmiga med den. Perfekt prata-i-telefon-i-timmar-stol.
Ni får försöka tänka bort omgivningarna och byta ut dem mot mer vitt och rena välstädade miljöer. Smakprov på det och hur jag skulle vilja bo, samt hur jag planerar att renovera om min etta till sommaren. Det kommer i morgon. Hoppas ni får en fin fredagskväll.

1 kommentar:

  1. Parfymflaskan från Venedig var riktigt fin :) Måste få se den i verkligheten någon gång!

    SvaraRadera