onsdag 14 mars 2012

en mil halsduk

i morse såg jag på nyhetsmorgon på tv 4, som varje morgon när jag gör mig i ordning för skola/praktik.
men nu i morse handlade det om något lite speciellt.

1-milahalsduken

på ett stickcafé i Umeå kom man på idén att man ville slå världsrekordet i längd på en stickad halsduk. så man satte igång att sticka.
när de var med på nyhetsmorgon så hade de hittills fått ihop en halsduk som mätte drygt 150 meter. världsrekordet ligger idag på 7,7 kilometer enligt Kicki och Ritva. det var dessa två damer som satt och stickade i tv 4 studion i morse, de har tillsammans en blogg om detta projekt och sitt stickcafé, samt om stickning i allmänhet.

när halsduken är färdig (man räknar med att visa upp den hösten 2014 när Umeå är kulturhuvudstad) och uppmätt och man slagit rekordet, ska halsduken delas upp och bli halsdukar och sys ihop till filtar som barn på barnhemmet i Ladva i Ryssland ska få.

vill du vara med och sticka på halsduken?
lägg då upp 40 maskor på stickor nr. 5.
använd vilket garn du vill, gör vilka mönster du vill och vilka färger du vill.
skicka sedan upp ditt bidrag till Kicki och Ritva.

såhär långt har jag kommit hittills:
är ni sugna på att bidra?

2 kommentarer:

  1. Hejsan Sara.
    Japp, vi är några här nere i Stockholm som vill vara med och göra detta, fick höra det på vårt Hundcafe igår :-)

    Vart ska man skicka sitt bidrag sen?

    Du får gärna mejla mig: helene.manstrom@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene, jag mailar länken till adresserna till dig (:
      kul att det är fler än jag som vill vara med!

      sticka på!
      kram

      Radera