tisdag 22 november 2011

fikon, lingon och ett gäng jordgubbar

mamma fyllde år igår. i söndags firade vi henne.
till förrätt blev det tre olika sorters kanapéer. galet goda allihop. en var fylld med kräftstjärtar och romröra, den andra med kantarellstuvning och den sista var fylld med cyrry-fetaost-röra och var dekorerad med en kvarts fikon och lite mynta.
mamma hade dukat tjusigt i lila. tyckte det var extra fint eftersom jag dagen till ära bar lila strumpbyxor.
vi blev serverade porterstek, som dekorerats med lingon och steka kantareller.
under tiden som maten ställdes fram till bordet tittade mina systrar och vår mormor i gamla fotoalbum.
 eftersom jag älskar älskar älskar mammas mat så åt jag till jag nästan sprack. så himla gott!
malins katt tyson gick hela tiden under bordet och strök sig mot våra ben. när han inte får för sig att bitas är han faktiskt mysig.
 mina söta systrar
 trivsel
vi bjöds på pepparkakor till efterrätten/fikat
och tårta förstås! vad är en födelsedag utan tårta?
så här fin var den inuti. den gula smeten som är lemon curd hade jag gjort. gott.
och självklart, som sig bör, fick mamma presenter.
lustigt nog hade både jag och mina systrar handlat på body shop. mamma tycker inte om att få saker som inte kan användas, så det var väl därför.
i den lilla lådan ovanpå, som var från mig, finns ett doftljus som doftar av grönt te och citron. skulle vara uppiggande vilket jag tyckte passade eftersom mamma mest alltid är trött när hon kommer hem från jobbet. malin och louise hade köpt ett set med massor av saker som doftar av grapefrukt. helt underbara produkter!

3 kommentarer:

  1. ser ju hur härligt ut som helst. och vilken fin katt. <3

    SvaraRadera
  2. Mmm, så härligt god maten ser ut!

    SvaraRadera
  3. Vicky: ja visst är han! (:

    Kajsa: mammas mat är alltid god (;

    SvaraRadera