tisdag 28 juni 2011

midsommar på landet

 Så blev det midsommararfton och jag åkte ut till mormors land. Där växer så himla fina rosor.
 Stina hade fått sin alldeles egna plats under ett parasoll.
 Mormor hade bakat mandelkubbar, tyvärr hade de blivit ganska platta.
 Min moster Inger hade gjort en tårta med hasselnötsmarängbotten.
 Louise, hennes kompis och hennes pojkvän kastade pil. Jag gjorde också ett försök senare, har man inte kört det på flera flera år så måste man ju testa. Dagen efter hade jag sådan träningsvärk i armen att den knappt gick att lyfta.
 Mamma och jag tog en promenad ner till sjön, på vägen hittade vi rödklöver i den allra vackraste cerise man kan tänka sig.
 Vid vattnet finns en liten dansbana, en grill och en bänk. Aldrig någonsin har jag sett dem användas.
 Här är mamma, hon plockar smultron. Smultron måste vara det godaste bäret.


 På väg tillbaka till huset går man genom en äng.
 Under tiden som vi var borta hade de andra ordnat med maten. Sill, färskpotatis, gräddfil och gräslök är aldrig så gott som på midsommarafton.
 Dagen efter på midsommardagen gjorde mamma den här marängtårtan till fikat.
 Stina låg mest inomhus, hon hade hittat den perfekta platsen i mormors tv-fåtölj.
 På kvällen grillade vi.
 Och Louise, hennes pojkvän och jag satt mest hela dagen och spelade bondespelet.
 Moster och morbrors katt kom ut ur deras husbil en stund. Izor heter han, en riktigt majestätisk katt.
 Till middag på midsommardagen fick vi varmrökt lax, färskpotatis, kassler, äpple-och-gurk-sås, skagenröra och sallad. Gott gott.
Louise tyckte att det var den bästa maten.
Och så var det med min midsommar.
Hur hade ni det?

2 kommentarer:

  1. Ser ut som du hade en bra midsommar med god mat och trevligt sällskap :)

    SvaraRadera
  2. det hade jag absolut (; hoppas du med fick en fin midsommar!

    SvaraRadera