måndag 19 juli 2010

blåbärsmuffins

Vi har massor av blåbär hemma, så jag passade på att testa det här receptet på amerikanska blåbärsmuffins:
150 g smör
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g blåbär
Vispa smör och socker vitt och pösigt. Rör i äggen ett i taget. Tillsätt vaniljsocker och mjölk.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten.
Tryck i blåbären med en sked.
Grädda mitt i ugnen 200°c i ca 15 min.
Det blir ca 10 muffins.
(receptet kommer från Toppits förpackning till amerikanska muffinsformar)
Sedan åt jag lite blåbär i väntan på att jäsningen till nedanstående bröd skulle bli klar. Det här brödet som kallas jättegod sirapslimpa kommer från Leila Lindholm. Receptet finns här.
Superenkelt att göra och det smakar otroligt gott!

1 kommentar:

  1. Jag önskar verkligen att jag tyckte om att baka. Vill så innerligt baka, men gillar det inte.

    SvaraRadera