onsdag 2 juni 2010

en helg i Oslo

I helgen som var så hälsade jag på Kaj i Oslo. Åkte från Norrköping på torsdagskvällen och var framme vid småtimmarna på fredagen. Kaj skulle upp igen vid halv sex och var himla trött.
Kaj jobbade till halv tre medan jag solade och läste i min bok. När han kom hem tog vi en promenad till ett stort varuhus för att handla lite mat. Jag hittade saftpåsar! Har inte sett sådana sen jag var liten, men fick veta att de visst finns att köpa, jag har visst bara inte sett dem. Men glad var jag! På lördagsmorgonen tog vi en långpromenad. Mycket mysigt och rätt jobbigt. Sedan gick vi hem, gjorde oss fräscha och tog bussen in till stan. Där såg vi den här fina tigern mitt på ett torg. Och när Kaj och jag skulle köpa glass så red ett par ridande poliser förbi på gatan. Vi avnjöt glassen vid en liten park eller vad man kan kalla det, världens sötaste lilla unge var där med sin mamma, tjejen viftade med ballongen som satt på en pinne. Den envisades hela tiden med att trilla av, hennes mamma fick sätta tillbaka den med jämna mellanrum. På ett annat torg var det fullt av blommor av alla dess slag. Himla vackert! Vi såg en spännande byggnad som vi bestämde oss för att titta närmare på. Folk gick ju omkring PÅ den! Det var Oslos operahus! Väldigt vackert och lite surrealistiskt. Men regnet närmade sej efter en hel dag av fint väder. Så vi bestämde att vi skulle åka hem igen. Det här märkliga konstverket var placerat mitt ute på vattnet och såg ut som en hög av isblock, byggt av stål och glas, spännande. Vi lagade stekt lax med couscous, stekt paprika och champinjoner med citronsås, himla gott!
Sen var den dagen nästan slut, jag fick ryggmassage och sen såg vi på lite film innan Kaj somnade på min arm. Klockan hade blivit halv ett. Jag skulle upp om ett par timmar för att påbörja färden mot flygplatsen och så småningom Norrköping.

1 kommentar: