fredag 2 april 2010

sökandet


För ett år sedan fanns den här vackra blomman hemma


hos mig. Jag såg den första gången i en inredningstidning,
blev störtförälskad och letade ivrigt upp namnet.
Kungsängslilja.
Jag sökte med ljus och lykta i varje blomsteraffär jag
besökte, men det var inte förrän jag gick på stan med min
kära mamma som jag hittade den. Oturligt nog hade jag
ont om pengar och fick snällt låta den stå kvar i affären.
Det gjorde ont i hjärtat.
Någon dag senare kom mamma och hennes särbo förbi för
att fika. Vad hade de med sig om inte denna blomma till
mig! Behöver jag säga att jag blev överlycklig?!
I år har jag inte sett röken av en enda en. Ända tills
Linnea ville shoppa av sig. Vi hälsade på hennes syster i en
blomsteraffär, när Linnea fick hjälp att hitta lämpliga
balkongväxter höll jag på att tappa hakan. Utanför på en
ställning stod mängder av kungsängsliljor som bara väntade
på att få följa med mig hem. Jag plockade på mig två fina
exemplar till det låga priset av 39 kronor stycket.
I morgon ska de få flytta ner i en kruka på min balkong,
tillsammans med lite murgröna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar